Intervju med “fixaren” Nils

Han är känd som “hustomten” av många och har sedan augusti 2011 varit en del av den förebyggande verksamheten i Sollentuna kommun. Läs intervjun och få veta mer om varför Nils trivs så bra med sitt jobb.

Innan Nils började arbeta inom förebyggande verksamhet har han jobbat med lite av varje, bland annat som byggnadsarbetare, chaufför, montör och servicetekniker.

Nils sökte Fixartjänsten för att det verkade intressant och roligt, något som jobbet sedan visat sig vara. Nils gillar att prata med människor och berättar att han är en nostalgiker och tycker att han lär sig så mycket från personer som levt betydligt längre än han själv.
– Det ger mig inspiration, säger han.

Drivkraften i jobbet är att det är omväxlande, fullt av utmaningar och att det ger positiv energi.
– Jag känner att jag gör nytta och personerna jag hjälper är tacksamma.

När Nils inte är ute på uppdrag i bostäder så finns det en hel del annat han gör. Nils försöker vara så synlig som möjligt och besöker flitigt seniorträffarna för att berätta om sin verksamhet eller bara för att umgås. Den övriga tiden går åt till att svara i telefon och planera in besök, ta sig till och från de inbokade besök och besöka pensionärsorganisationer.

Nils dagar är mycket aktiva och han använder sin bil som mobilt kontor, något som han tycker fungerar väldigt bra. De vanligaste uppdragen är att fixa belysning av olika slag, byta batterier i brandvarnare och hänga upp gardiner.

Nils avslutar intervjun med att understryka:
– Om man behöver hjälp med något och är osäker på om jag kan hjälpa till, då är det bara att slå en signal och fråga!