På grund av den pågående pandemin med covid-19 har Kommunstyrelsen givit AB SOLOM ett utökat uppdrag. Uppdraget innebär att AB SOLOM från och med 2020 04 07 samordnar kompetensförsörjningen för all vård och omsorg i Sollentuna, även den vård som bedrivs av privata aktörer.
AB SOLOM har sedan tidigare ett utökat uppdrag rörande hemtjänst, personlig assistans och boendestöd och detta kompletteras nu även med verksamheterna inom daglig verksamhet, gruppbostäder och servicebostäder inom LSS samt äldreboenden. Det innebär i praktiken att AB SOLOM kommer att ansvara för samordning av kompetensförsörjningen om någon av de privata aktörerna inte klarar av sitt uppdrag. I praktiken kommer detta att ske via en Beredskapsenhet där AB SOLOM ansvarar för organisation, bemanning och arbetsformer.
– Som kommunalt bolag och kommunens största utförare har vi bäst förutsättningar att ta oss an det här uppdraget på ett bra sätt. Vår ledning har hög kompetens och även erfarenhet av att leda i krissituationer vilket är en stor tillgång just nu. Vi kommer att göra allt som är möjligt för att stötta de privata utförarna på bästa sätt och säkerställa god vård och omsorg för Sollentunaborna, säger Jane Lundström, VD för AB SOLOM.
– Vi söker just nu mer personal som vill arbeta hos oss under den här perioden. Både de med erfarenhet som kan gå in och täcka upp om ordinarie medarbetare är sjuka och personer utan erfarenhet som kan arbeta med serviceuppgifter, till exempel i hemtjänsten, avslutar Jane.