Vad innebär tydliggörande pedagogik?
Tydliggörande pedagogik är en försvenskad version av TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Communication related handicapped CHildren). Det är ett pedagogiskt förhållningssätt som innefattar ett antal redskap som kan förtydliga vardagen för individen och göra omvärlden förståelig. TEACCH grundades av Eric Schopler vid universitetet i North Carolina i början av 1970-talet.
Förstärkande av självständighet
Målet är att individen ska nå så hög grad av självständighet, självbestämmande och delaktighet som möjligt. För att uppnå det använder pedagogiken sig av olika redskap. Inga redskap finns klara från början utan dessa tas fram utifrån observationer av deltagarens förmågor, intressen och behov. Exempel på redskap kan vara dagplaneringar, bild-och/eller, textstöd vid olika valsituationer samt anpassningar i miljön.
Tydliggörande av omgivningen
Med stöd av Tydliggörande pedagogik, kan det bli lättare att förstå sin omvärld och var som förväntas att man ska göra. Tydliggörandet ska svara på frågorna: Var? Vad? När? Hur länge? Hur mycket? Med vem? Vad händer sedan? Det är frågor som behöver besvaras för att den enskilde ska uppleva kontroll och förstå vad som förväntas.