Trygghetslarm är en tjänst som gör det möjligt för dig att komma i kontakt med omsorgspersonal dygnet runt. Trygghetslarmet är till för att skapa trygghet för dig och dina anhöriga. Med larmet kan du snabbt få kontakt med oss om något oförutsett händer, till exempel om du ramlar eller plötsligt mår dåligt.
Mellan kl. 22.30 och 07.00 är det SOLOMs nattpatrull som kommer hem till dig om du larmar, oavsett vilket hemtjänstföretag du har på dagen.
Hur fungerar trygghetslarmet?
Du får en larmknapp som du bär antingen runt handleden som en klocka eller i ett band runt halsen. Larmet är kopplat så att vi får en signal så snart du larmar; dygnet runt. Du kan även använda den röda knappen på larmenheten i din bostad för att kalla på hjälp.
För att säkerställa att tekniken fungerar görs automatiska tester regelbundet. Vi rekommenderar också att du själv provlarmar en gång i månaden. Skulle något inte fungera kontaktas du av vår tekniker.
Några saker som är bra att tänka på
- Larmet fungerar i hela din bostad men inte utomhus.
- Larmet är vattentätt, så du kan ha det på dig även i duschen.
- Vid strömavbrott fungerar larmet upp till 48 timmar tack vare inbyggt batteri.
- Larmet är digitalt och fungerar oberoende av vilka eventuella telefon- eller internetabonnemang du har.
Det är viktigt att du aldrig flyttar larmenheten eller drar ur kontakten – installatören placerar den på bästa plats för att säkerställa täckning. Skulle något problem uppstå, exempelvis svag signal eller lågt batteri, får vi direkt en signal och ser till att det åtgärdas.
Så går installationen till
När du beviljats trygghetslarm kontaktar vi dig för att boka in en tid som passar för installation En tekniker från oss kommer sedan hem till dig och installerar larmet. Samtidigt monteras ett digitalt lås på din dörr, vilket gör att vi snabbt kan ta oss in om du behöver hjälp.